zaterdag, januari 09, 2010

Snert

Gelukkig was de sneeuw gisteren binnen een uurtje weer grotendeels weg maar potverdrie was was het koud , die ijzige noordenwind ging door merg en been en de thermometer op het terras gaf aan dat het 2 graden vroor, ben toch benieuwd hoe de planten erdoor heen komen. De mooie paradijsplant die we laatst hebben gekregen hebben we snel een plekje in de hal gegeven!

De honden vonden de sneeuw helemaal geweldig en ze hebben lekker gestoeid. Gisteravond heb ik wel hun pootjes nog even ingesmeerd met vaseline om te voorkomen dat de kussentjes kapot gaan, fijn allemaal die vaselinepootjes op de vloer :)

Ik had  geen zin om te koken 's avonds en net toen we ons voor de tv wilden installeren met een paar boterhammetjes viel de stroom uit. De kachel was aan en de kaarsen snel aangestoken.  De stroom klapt hier wel vaker maar meestal springt alles weer aan na een paar minuten. Maar gisteren gebeurde er na een uur nog niks en zijn we maar vroeg naar bed gegaan. We kunnen de climat control units natuurlijk niet uitzetten als er geen stroom is dus besloten we het licht aan te laten zodat we wakker zouden worden zodra we weer stroom hadden. Na een aantal mislukte pogingen (net als je weer in slaap gevallen bent :)) gebeurde dat rond 1 uur vannacht.
Paul vond het zo koud in huis dat hij voor de eerste keer ook maar de vloerverwarming had aangezet.

Ook vanmorgen joeg de wind rond het huis en was het zeer frisjes. Maarja, we hadden het bekende probleem dat onze sigaren bijna op waren en ook de hondenbrokken dus we moesten toch van de heuvel af, de hondjes mochten mee.
We zijn via de Antonio kant gereden en het was te doen, alhoewel het op twee plekken wel echt een glibberbende is. Er is in een bocht een enorme hoeveelheid heuvel ingestort, inclusief olijf-en amandelbomen maar gelukkig wel aan de lage kant van de heuvel.
1 bocht in de weg naar Alcaucin is ook niet plezierig want er is een hele diepe geul waar water doorheen stroomt en de eerder aangelegde pijpen nu boven de weg uitsteken, maar goed, uiteindelijk zijn we daar ook doorheengekomen.

Ik had mijn oude schoenen aangetrokken wat toch handig bleek toen we het dorp binnen wilden rijden en daar een aantal mannen olijfbomen aan het zagen waren die los waren gespoeld. Uiteraard gooiden ze de takken naar beneden op de weg waardoor wij er niet langs konden.

Snel naar de markt, brrrrrrrrrr arme mensen die daar moeten werken!, sigaren ingeslagen en vervolgens naar Puente voor het hondenvoer. Bleek door het slechte weer dat de zending van Royal Canin niet was binnengekomen dus maar even een paar kilo alternatief voer ingeslagen. Vervolgens naar de Engelse winkel om onszelf te trakteren op krentenbollen (tea-cakes noemen zij ze) en een stukje Maasdam kaas want ja die kun je daar ook krijgen! Nog een blik hammerite bij de daarnaast gelegen ferreteria en we konden weer terug.

Bij de genoemde bocht aan de Antonio kant stond een kruiwagen midden op de weg en niemand te bekennen dus toen kon ik weer uitstappen waar ik bijna tot mijn enkels in de modder wegzakte, maar goed dat ik mijn laarzen gepoetst had die morgen, zeer handig hahahaha.
Manuel en nog een andere man waren aan het werk alhoewel ik eigenlijk niet begreep toen hij het uitlegde wat ze nu precies aan het doen waren want Manuel heeft zo'n vreselijk accent en praat mega snel dus ik heb ze maar succes gewenst, de kruiwagen opzij gezet en snel naar ons warme huis.

Vanmorgen op de markt zag ik prei en selderij liggen en bedacht ik me dat ik nog een pak spliterwten in de kast had staan dus inmiddels ruikt het huis lekker naar erwtensoep in wording, heerlijk met dit weer! Ik heb hier nog nooit erwtensoep gemaakt en helaas ook geen rookworst in huis maar ik verheug me op een lekker kopje snert met gebakken broodstukjes strakjes, hmmmm




 Ook heb ik vanmorgen vruchten gekocht op de markt die ik niet kende. Ik had de naam gevraagd maar ben het inmiddels weer vergeten. Volgens de marktmevrouw moet je ze zachtjes stoven met wat suiker, citroen en kaneel, het zal me benieuwen, of zou het gewoon appelmoes worden??




In ieder geval fijn dat we wegkunnen want dan kunnen we morgenmiddag ook gaan borrelen in Torrox Costa, we zullen op jullie en het nieuwe jaar proosten!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oei, dat klinkt ook serieus koud daar!

Ik houd mijn hart vast voor 'jullie' olijf hier: die krijgt ook al een week ferme vorst voor de kiezen, plus die wind en die sneeuw ;-/

Lekker: snert, dat past dan wel weer helemaal bij dit weer; ik bouw langzaam een verslaving op voor biologische pompoensoep van Unox, mmmmmm, heerlijk, vooral met een lepeltje creme fraiche en wat gedroogde tomaatjes erdoorheen gesneden.

Bon appetito straks!
Monica

Ibolja zei

Wat zie ik nu? Heb je kweeperen gekocht? Daar had ik nou ca. 200 kg van aan de boom hangen. Ik heb een paar keer moes gemaakt maar eerlijk gezegd vinden wij appelmoes lekkerder dan dit. Alles ligt nu onder de boom te verrotten, zonde, maar niemand wilde ze hebben.
Koud is het hé, wij zijn met die sneeuw niet verder dan 1 meter bij de openhaard vandaan geweest. Sommige planten hebben die kou echt niet overleefd, alleen het onkruid staat nog goed overeind.
Groetjes,
Ibolja