vrijdag, januari 08, 2010

Aguacero

Oudjaarsavond was erg gezellig bij Ton en Charlotte. Toen we ernaar toe reden had ik voor de zekerheid maar even mijn oude schoenen aangetrokken in de auto maar dat was gelukkig niet nodig!

We zijn heerlijk verwend met oliebollen, appelbeignets, tulband en later nog een lekkere salade, hmmmmmm! Gezien de conditie van de weg hadden we het wel een beetje rustig gehouden met de vino :)




1 januari zijn we lekker thuisgebleven en heb ik 's middags alweer mijn eerste siesta van het jaar gehouden.

De dag erna had ik een afspraak met klanten en was ik om 10uur al in Canillas de Aceituno. Het was een prachtige droge dag met een lekker zonnetje. De weg naar Canillas die grotendeels geasfalteerd is was goed berijdbaar en nergens zag ik puin of modder liggen.
Maar toen we de huizen gingen bezichtigen was het toch maar goed dat we allemaal 4x4 bedrijfsauto's gebruiken want aiai wat was de 'weg' slecht op diverse plaatsen. Ik kan me ook goed voorstellen dat het de klanten heeft afgeschrikt als dat je eerste kennismaking is met de campo wegen in Andalusie...vamos a ver!

Na de bezichtigingen snel doorgereden naar Alcaucín waar ik voor de siesta nog snel sigaren, pillen en wat fruit en groente voor de vitamientjes heb ingeslagen op de markt.

Door de regenval eerder die week had het gelekt onder de ramen op de slaapkamer, die heb ik zondag dus snel even dichtgekit en verder hebben we nog wat kleine klusjes gedaan en Paul heeft de schuur netjes opgeruimd en gereorganiseerd.

Zondag heb ik voor het eerst in mijn leven een kalkoen (3,5 kilo!!) gevuld en klaargemaakt. Ik had de kalkoen gevuld met gehakt, kruiden, broodkruim en gedroogde abrikozen. Aan de buitenkant een marinade van olijfolie, knoflook en kruiden, daaroverheen wat vet spek en bedropen met sinaasappelboter, ik had er niet echt veel fiducie in dat het wat zou worden maar het was heerlijk! Wel een beetje veel voor 2 personen :) dus we hebben drie dagen kalkoen gegeten - wel iedere dag een andere variatie - en ook de beestjes hebben lekker gesmuld van de restjes.



Het paste maar net in mijn grootste bakblik!


Batatas erbij


Maandag en dinsdag heeft het weer flink geplensd en gewaaid, zoals je je wel kunt voorstellen heeft het de weg echt geen goed gedaan.

Woensdagmorgen was er NL club, ondanks dat het Los Reyes was en was het een gezellige drukte. Toen we hier wegreden vond ik het erg fris maar aan de kust was het beschut tegen de wind en in het zonnetje lekker vertoeven. Jammer natuurlijk dat we niet even boodschappen konden doen want alles was dicht vanwege de feestdag.

Woensdagavond begon het voor de verandering weer te plensen en is er heel wat uitgevallen. Omdat er ook nog een koudefront over het land trok hadden we gisteren hagel en een beetje natte sneeuw! Ook vandaag is het guur (het heeft zelfs gevroren vannacht, gelukkig hadden we de potten met planten deze week allemaal onder het terras gezet) zeker met die straffe noordenwind. Maarja, we kunnen toch nergens naartoe want sinds gisteren is zowel de prive weg aan beide kanten geblokkeerd door rotsen en modder, maar ook de doorgaande weg naar Alcaucín en Canillas. Gisteren zagen we een 4x4 auto van de Junta die zich ook moest omdraaien dus we kunnen het met ons megaantje wel vergeten.



Gisteren me daarom ook maar afgemeld voor de eerste Spaanse les van dit jaar. Ik hoorde dat de opkomst erg laag was, niet zo gek met allemaal 'campo-mensen'.

Maar het is overal kommer en kwel met het weer als je de berichten leest en ziet, niet normaal. In Nederland hebben jullie natuurlijk aardig wat te verduren met de sneeuw (sterkte met de files etc!) en hier was bijvoorbeeld een urbanisatie in Casabermeja van ca. 1000 huizen ook helemaal geisoleerd. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n urbanisatie iets meer voorrang krijgt dan wij hier op de berg :)

Hopelijk blijft het nu droog en kunnen ze snel iets aan de weg doen want we hebben wel zin om zondag met andere Nederlanders in Torrox Costa naar de nieuwjaarsborrel te gaan! Ook zijn de sigaren weer bijna op :)

Kaat bracht gisteren een verrassing mee naar binnen, onze jager!


Lijkt op een geit...ooit dan


Ongelofelijk wat zij allemaal vindt, ze heeft echt een heel goed instinct in tegenstelling tot Dorus die geloof ik nog nooit niks gevonden heeft. Bij Dorus zagen we laatst ook dat als hij een botje of zo krijgt dat hij ergens gaat graven en het verstopt. Ik vraag me echt af of hij het dan ook nog terugvindt, de kans is dus groter dat Kaat een dubbele portie krijgt!

Wat erg vervelend blijft zijn de jagers. Vanaf kerst - daarvoor ook al maar niet zo frequent - werd er vaak van 's morgens tot 's avonds (soms erg dichtbij) geschoten en zijn de honden natuurlijk helemaal door het dolle heen achter de draad. Ik kan ze onmogelijk de hele dag binnenhouden maar als ze dan buiten zijn blaffen ze als een debiel aan 1 stuk door. Natuurlijk, ze zien de jagers met de honden, kunnen zij ook niks aan doen. Jammer en vervelend dat de jagers er ook niet een klein beetje rekening mee houden, het gebied is zo groot, waarom moet je dan uitgerekend over ons terrein liggen te struinen om uiteindelijk toch niks te schieten want tot nu toe hebben we nog nooit een jager met buit gezien!

Volgens ons zit hier ook bijna geen wild behalve een verdwaalde patrijs en misschien een enkele haas of konijn.  Uiteraard begrijp ik dat ze ook jagen om bijvoorbeeld de wildstand van de berggeiten onder controle te houden of om de everzwijnen die veel schade aanrichten aan gewassen van de boeren maar die ene zielige haas of konijn? Misschien weten ze niet dat Mercadona de prijzen van konijn onlangs verlaagd heeft, lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper....







Geen opmerkingen: