zaterdag, augustus 09, 2008

Feria



Gisteren was het dan zover: de feria in Canillas de Aceituno!
We waren er pas rond 11 uur, maar dat was ruim op tijd want we konden nog een tafeltje en stoeltjes bemachtigen.

Het plein was helemaal versierd en vele dames zagen er schitterend uit in feestjurken met hoge hakken.

Door het gele licht op het pleinen het feit dat we de flits van het fototoestel niet steeds wilden gebruiken zijn veel foto's helaas niet goed gelukt.




Rond kwart voor 12 begon de zang en dans door Cuadro Flamenco de
ANTONIO DE VERÓNICA, erg bekend in deze streek. Ik heb filmpjes kunnen vinden op YouTube die beneden staan, kunnen jullie ook meegenieten!

Het was prachtig om te zien en zeker om te horen (kippenvel!!) alhoewel de flamenco muziek in Andalusie vrijwel altijd over pijn, jaloezie en liefdesverdriet gaan, bijvoorbeeld:


Le pido a Dios llorando
que me quite la salú
y a tí te la vaya dando


(Ik smeek God huilend om mij mijn gezondheid af te nemen en die aan jou te geven)



En stiekem had ik toch gehoopt op mooie flamenco jurken, maar ook de vrouwelijke danseres droeg een mannelijke outfit!









Rond half twee zijn we weer naar huis gegaan (wat een luxe, de weg naar Canillas de Aceituno is nu bijna helemaal geasfalteerd), alhoewel het feest nog in volle gang was en waarschijnlijk nog wel heeft geduurd tot de vroege uurtjes!

De feria duurt nog tot zondag en tot 15 augustus zijn er in alle dorpen in de omgeving feria's.
15 augustus Asunción de la Virgen is een groots gevierde nationale feestdag
en dan beginnen alle dorpen weer van voren af aan, olé olé!





Filmpjes van YouTube

ANTONIO DE VERÓNICA



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Que bonito/a! De dames dansten waarschijnlijk de 'Faruca': een traditionele mannendans die ook steeds vaker door dames uitgevoerd wordt...

Als ik dit zie, voel ik haast die duende en ja: leven, liefde en dood leven heel dicht en nauw samen in Spanje, zeker in Andalusia.

Nog een reden dat ik jullie benijd: dat je dit zomaar kunt bezoeken en aanschouwen, in plaats van Mamma Mia in Pathe :-D!

Muchos saludos y besos,
Monica

Anoniem zei

Hola!
Toen we twee (of is het alweer drie?) jaar geleden naar jullie - Monique - flamenco optreden in Valkenswaard zijn gaan kijken voelde het ineens aan als een middagje Spanje hoor!!!!

En binnenkort naar Sevilla, hét centrum van Flamenco in Spanje, disfruta!