dinsdag, december 02, 2008

Sneeuw en Nieve

Twee weken geleden kwam het gevreesde telefoontje op donderdag van mijn vader dat het niet goed ging met opa, hij was opgenomen in het ziekenhuis van Roermond die week en er was geen hoop dat hij nog zou herstellen.
Meteen dezelfde dag had ik een ticket geboekt voor vrijdag, maar vrijdagochtend werd ik gebeld dat opa al overleden was op de gezegende leeftijd van 97 jaar.

Vervolgens heb ik mijn ticket omgeboekt naar zaterdag omdat ik dan via Rotterdam kon vliegen en meer hondjes van Arca Noah kon meenemen, de douane in Eindhoven doet altijd zo moeilijk.
Het gaat zo goed met de adopties bij Arca Noah dat we een dringend tekort hebben aan mensen die van Malaga naar Nederland of België vliegen dus ik was blij dat ik het kon combineren. Paul ging niet mee omdat we op zo'n korte termijn onmogelijk oppas voor onze beestjes konden regelen.

Op Rotterdam Airport werd ik verwelkomd door de nieuwe eigenaren van de pups en door de vrijwilligers die in Rotterdam wonen om de lege benches mee terug te nemen. Deze waren zo lief mij te begeleiden naar Rotterdam Centraal waar ik de trein zou nemen.
Brrrr, toen we uit de bus stapten kon ik weer eens meemaken hoe koud natte sneeuw en hagel is en op het tochtige perron was het echt ijzig!!!!

Pap en Toos hadden me afgehaald in de trein en het was fijn ze weer te zien, ondanks dat de reden van het bezoek triestig was.
Zondag sneeuwde het echt, wat is het buiten toch mooi als je dan lekker binnen zit :-)!



Sneeuw in Stevensweert

Maandag en dinsdag doorgebracht met wat bezoekjes, winkelen - uiteraard weer naar de Hema en Kruidvat! - en lekker eten bij Toos.

Woensdag was de uitvaart om 11:00u in de kerk van Stevensweert. Hartverwarmend hoeveel mensen er waren, de broeders van Ambrosius waren met zo'n 20 man aanwezig, ieder met een kaars in houder - erg mooi, om de kist te begeleiden conform oude gebruiken. Vervolgens de koffietafel, ondanks dat het geen fijne aangelegenheid is is het wel dé manier om de hele familie samen te zien.
Daarna zijn we samen met de familie naar het graf gegaan, een nichtje had het versje dat opa ons vroeger allemaal leerde aan een bloemstuk bevestigd en we moesten allemaal lachen toen het versje weer werd opgezegd, leuke herinnering!

Oma is aan het dementeren en begreep allemaal niet zo goed wat er gebeurde, misschien aan de ene kant wel zo prettig na een huwelijk van 67 jaar....
Maar het is nu wel een grote zorg voor de familie, sterkte iedereen!

Donderdag brachten pap en Toos me naar Eindhoven, waar een symposium was n.a.v. het tien-jarig bestaan van de opleiding waar ik 7 jaar gewerkt heb en het was leuk alle oud-collega's en studenten weer te zien. 's Avonds zijn we met een klein groepje Grieks gaan eten, heerlijk!
Ik ben bij Olga en Metaxas blijven slapen in Eindhoven, Olga heeft me vrijdag naar het vliegveld in Eindhoven gebracht en om 19:30u stond ik weer op Spaanse bodem. Paul had Dorus meegebracht naar het vliegveld, geweldig mijn twee mannen weer te zien!!!

Het is hier nu ook erg fris - in tegenstelling tot de week voordat ik vertrok toen het iedere middag minimaal 20 graden was - en wat we nog nooit gezien hebben: er ligt sneeuw op de bergtoppen van de Sierra Tejeda (foto van internet weliswaar).



La Maroma

Dus lekker binnen blijven een paar dagen en wat achterstallige administratieve werkjes afhandelen. Paul is ook nog druk bezig met twee nieuwe websites dus het klussen laten we maar even voor wat het is, brrrrr!

Paul had één oor helemaal dichtzitten toen ik terugkwam, ondanks de 'oma-weet-raad' middeltjes werd het steeds erger en hoorde hij bijna niks meer. Dus zijn we gisteren naar een medisch centrum geweest in Torre del Mar, onze eerste kennismaking met een Spaanse arts. Nadeel van dit centrum is dat je geen afspraak kunt maken en blijkbaar is maandag hier ook een populaire dag om naar de dokter te gaan :-) dus hebben we twee uur moeten wachten voordat we aan de beurt waren, maar toen was het ook binnen 10 minuten gepiept!

Met een mengelmoesje van Spaans en Duits (de assistente sprak een beetje Duits) lukte het ook nog om te informeren naar de medische test die Paul moet ondergaan om zijn rijbewijs binnenkort te vernieuwen, maar daarvoor moeten we nog een keertje terug gaan.
De medische keuring is hier verplicht voor iedereen bij vernieuwing rijbewijs, ik ben erg benieuwd wat het inhoudt, vamos a ver!

Deze week gaan we ook nog naar Arca Noah om wat bij te praten en Paul gaat de pc van Christel onder handen nemen. Eén van de vrijwilligsters uit België van Arca Noah logeert nu bij Christel en zij was vantevoren een paar dagen bij ons blijven logeren. Ze had een hele tas met boeken voor mee meegenomen, dus ik vind het stiekem eigenlijk niet zo erg dat het nu zo fris is.
Lekker op de bank, kacheltje aan, glaasje wijn, zo komen we de winter wel door....maar volgens de weersvoorspelling wordt het eind deze week weer 'voorjaar' dus ik ga snel weer lezen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hola P&P,
Ik ben blij dat jullie allebei de tijdelijke scheiding van een week goed doorstaan hebben!

Wat een machtig gezicht die sneeuw op die bergtoppen, dan realiseer je je ineens weer hoe hoog ze eigenlijk zijn. Zo vanaf het terrras lijken het vriendelijke kleine reuzen met enkele dorpjes daarop gestrooid!

Hier worden de donkere dagen voor Kerstmis ook al duidelijk: op zondagmiddag moesten al vroeg de schemerlampen aan, voor dezelfde activiteit zoals beschreven op de blog: boekje, wijntje en in mijn geval het leesbrilletje :-D!

Muchos besos y saludos,
Monica

Anoniem zei

Hoi Paul en Patries,

Gecondoleerd met het overlijden van je opa, maar wat heeft ie een mooie leeftijd bereikt! Zo kom je een tijd niet in Nederland en zo ben je er 2x achter elkaar hopelijk is je volgende bezoek onder andere omstandigheden!
Groetjes vanuit de Parel