vrijdag, augustus 20, 2010

Regen in augustus?






Het moet toch niet gekker worden, 3 dagen - ofja merendeel nachten - regen gehad. Vorige week was het vreselijk warm met als hoogtepunt woensdag en donderdag toen de temperaturen rond de 40 graden lagen en de luchtvochtigheid ook nog erg hoog was.
We hadden eigenlijk afgesproken met Christel op die donderdag maar besloten om het af te zeggen omdat het niet te doen was.

We hebben de afspraak verzet naar zondag en rond 5 uur kwamen Christel, Luc, vrijwilligster Marian en vrijwilligster Chris met haar man Rik.
Ik had 's morgens nog gemaild dat ze misschien een vestje moesten meenemen omdat het bijna de hele dag wat grijs en bewolkt was maar tegen een uur of 4 brak de zon door en was het een lekkere temperatuur.

Ik wilde iets anders dan anders koken en had daarom alvast zaterdag de turkse hoofdmaaltijd voorbereid, köfte (gehakt), taboulleh (cous-cous salade) en een tomatensalade, natuurlijk uit eigen tuin! Als voorgerecht een pan paëlla met vis en zeevruchten, ook altijd lekker. Ondertussen dat de paëlla gaar werd hoefde ik alleen de köfte even op te warmen in de oven. Voor de liefhebbers, ik zet het recept van de taboulleh onderaan dit blogbericht, een aanrader!

Het was erg gezellig, weer leuk bijgepraat en natuurlijk geproost en gelachen!
Als dessert was bakker Rik (de man van Chris) zo lief geweest éclairs en een verse vruchtentaart - stom genoeg geen foto van gemaakt, ik kon niet wachten hahaha - te bakken, een heerlijk bruin vers brood en ook nog een halve kilo belgische bonbons, hmmmmmm.
De weegschaal schrok zich kapot natuurlijk deze week, maar alla, de bekende zomerkilootjes zitten er toch al aan dus........
Chris heeft me ook nog heel blij gemaakt met twee dozen boeken dus ik kan vooruit :)


foto@Marjan/Paul


Karel is heel blij met de doos!

Misschien zie je op de foto onder de tafel een hondje? Dat is Saar, de hond van Rik. Die kleine dame blafte twee keer flink tegen Dorus en Kaatje, die helden hebben zich daarna bijna niet meer laten zien :)

Na het weekend begon het dus te regenen 's nachts en niet zo'n beetje. Wij vonden het niet erg, regen 's nachts is het beste wat je kunt hebben!
Paul had daarom deze week een flink stuk van de heuvel vrijgemaakt van onkruid naast de trap. Gisteren hebben we daar wat stekken en zaad verspreid. Normaal gezien zou ik in deze tijd niet planten maar de aarde was goed nat en bewerkbaar.

Ik had zelf ook bloemen van de Malva bewaard en van Renate had ik nog zaden gekregen dus toen het gisteren weer te warm werd om iets in de tuin te doen hebben we ons daarmee nuttig gemaakt.


Nu hopen op een tuin vol malva en stokrozen volgend jaar!


Tajine probeersel 2, nog niet tevreden

Afgelopen woensdag was er weer Diva dag, gezellig als altijd. We hebben kennisgemaakt met de nieuwe beheerders van het hotel die per 1 september de zaak in Torrox overnemen.
Na de Diva's ben ik met Inge en Renate naar Algarobbo gereden om wat dingetjes bij de Spar in te slaan en nog een drankje te doen op het terras van RiJo.


Alles weer even lekker fris, zolang als het duurt

Maar terugkomend op de regen, in Cordoba moet het verschrikkelijk zijn geweest met overstromingen, doden etc. Hier was het niet zo erg en aan de andere kant van Malaga heeft het blijkbaar maar een paar druppeltjes geregend. Toch blijft het vreemd, in de drie jaar dat we hier nu wonen heeft het nog nooit geregend in augustus. Het wordt overal gekker....


Recept taboulleh
ingrediënten : pak couscous, pompoen, rode paprika, komkommer, rode ui, verse munt, sesamolie, olijfolie, sap van 1 citroen en kruiden naar smaak.

De pompoen en rode paprika in kleine dobbelsteentjes snijden, een beetje munt en peper erbij en even roerbakken en laten afkoelen. De komkommer en rode ui ook in kleine blokjes snijden en munt fijn snijden.
Doe de couscous in een kom en giet er kokend water bij. Bij de gebruiksaanwijzing stond 4 minuten laten staan om te garen maar omdat ik de couscous een beetje knapperig wilde houden ben ik na 2 minuten al gaan roeren.
Maak de dressing van de sesamolie, olijfolie, citroensap en de kruiden. Ik had zout, peper en ras al hanout gebruikt. Roer de dressing voorzichtig door de couscous en vervolgens alle groentes. Dek af met plastic folie en laat tenminste een paar uur staan zodat de smaak er goed in trekt. Garneer met verse munt.


Recept köfte (voor ca. 24 balletjes):
1 kilo rundergehakt, 5 teentjes knoflook, 1 grote rode ui, peper, zout, verse koriander, kummel, gember, ras al hanout, 1 ei, paneermeel.

Versnipper de knoflook en ui en snij de koriander fijn. Meng alle ingrediënten en bakken maar. Zoals gezegd had ik ze de dag van tevoren gemaakt en ze dus niet al te gaar laten worden. De dag erna in een bakblik met aluminiumfolie erover heen op 180 graden in circa 30 minuten warm laten worden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Patricia,
Zo kom ik ook iets te weten van mijn familie die in Spanje bij Christel op vakantie was! Rik heeft goed zijn best gedaan!
Ik blijf deze blok volgen! De recepten ga ik zeker maken, vind ik zeer interessant!
Doe de groetjes aan Paul, mijn website doet het nog altijd!
Groetjes,
Lisette