donderdag, juli 12, 2007

Adios Holanda!

Het is een feit : vandaag zijn we (dank je wel nog Olga!) uitgeschreven uit Nederland! Het document is gescand al in ons bezit, en het origineel onderweg per post. Laten we hopen dat de Correos dit document niet kwijtraakt....






Alhoewel Paul het niet helemaal met me eens is, vind ik het best een mijlpaal!
Ik had al telefoon verwacht van Jan-Peter Balkenende haha, maar bij nader inzien zal hij wel blij zijn dat twee mensen die toch niet werken lekker uit zichzelf weggaan :-)

Gisteren was het plan om te beginnen met de invoer van de auto, maar zoals eerder aangegeven kon ik ondanks een hoop gegoogle geen eenduidige informatie vinden over de procedure.
Dus aangenomen dat de eerste stap was naar het ITV (keuringscentrum voor voortuigen) gaan maar dat bleek natuurlijk niet te kloppen.

Ik kreeg een net papiertje van de mevrouw bij het ITV dat we ons maar moesten melden bij het Colegio Oficial de Peritos. Nou daar had ik nog nooit van gehoord ondanks alle info die ik had verzameld.
We bedachten dat we daar waarschijnlijk ook wel weer weggestuurd zouden worden en dus hebben we ons gemeld bij een Gestoria in Caleta de Velez, zij gaan het importeren nu voor ons doen. Het is blijkbaar een onmogelijke zaak om dit zelf voor elkaar te krijgen.

Maar voor het importeren hebben we een inschrijvingsbewijs van de gemeente hier nodig, vandaar dat we ons nu maar echt hebben laten uitschrijven.
Daar zag ik voor het eerst wanneer ik in Nederland ben ingeschreven, en het was mijn 25-jarig jubileum in Nederland (in 1982 vanuit Belgie)!

Met het inschrijvingsbewijs van de gemeente moeten we ook naar het verzekeringskantoor, dan kunnen we de ziektekostenverzekering en dergelijke laten ingaan en snel de boel in Nederland opzeggen, want het is hier wel een stukje goedkoper!

Zo gaan we hier ongeveer 140 euro betalen voor de ziektenkostenverzekering, maar wel voor ons allebei!
Wel worden medicijnen hier niet vergoed en ook de tandarts is voor eigen rekening (dat verklaart het gebit van vele Spanjaarden!).
Voordeel is hier wel dat je 1x per jaar medisch helemaal doorgelicht wordt op kosten van de verzekering, wel wat anders dan in Nederland waar dat alleen gebeurt als je klachten hebt.

De ballen gaat nu rollen, en we zullen de komende tijd veel tijd kwijt zijn met ons te registreren en alles in orde te krijgen.
Wachten is hier de normaalste zaak van de wereld, en het mooie is dat nooit niemand zich daar druk om lijkt te maken, behalve wij af en toe :-)
De Spanjaarden zijn wel erg sociaal, en voorkruipen oid zoals in Nederland toch wel veel voorkomt gebeurt hier niet. Je vraagt netjes : 'Lo ultimo', en dan wijzen ze aan wie als laatste aan de beurt is, en daar sluit je dan achter aan.

Alhoewel, nu ik erover nadenk, voorkruipen wordt hier wel veel gedaan, met name de oude dametjes in de winkels hebben altijd haast, en door het gebrek aan kennis van Spaans, doe je daar niet erg veel aan. Ik heb de indruk gekregen dat als je binnenkomt en je zegt dat je maar 1 dingetje nodig hebt, dat de cassiere besluit dat ze dan rustig voor mogen gaan. Op zich is dat ook niet heel erg, maar dan gaan ze wel 10 minuten staan te kletsen aan de kassa :-)
Nu lach ik erom, maar soms is het knap vervelend.

Op zich zijn winkelbediendes en cassieres ook erg vaak druk met zichzelf, en laten ze je rustig een kwartier staan totdat ze een keer uitgeklept zijn. We hebben dit al vaak besproken met de Nederlanders hier en velen beschouwen dit als uitermate onbeschoft. Wat de etiquette hiervoor is (mag je inbreken op een gesprek, of moet je wachten tot ze klaar zijn, of ga je gewoon weg hoogst geirriteerd?) is niet duidelijk!
Wij hadden bedacht dat dit wellicht nog de naweeën zijn van het Franco regime, waar Spanje pas 30 jaar geleden van verlost is en dat initiatief nemen, klantvriendelijkheid, service ed nog niet helemaal ingeburgerd is.

Ik wil niet al te negatief doen over dit prachtige land waar wij nu ook wonen :-), maar er zijn dus binnen Europa ook wel degelijk cultuurverschillen, dat is ook niet erg want soms heeft het ook zijn charme!

Deze week hebben we lekker niet geklust dus geen foto's wat dat betreft!

Wel hebben we al 2x de nieuwe electrische barbecue gebruikt, handig ding. Je vult het met water en dan kun je het gewoon op tafel zetten. Dus geen geloop om te kijken of het al gaar is!
Gisteren bij de supermarkt een nieuw soort vis gekocht - ik ben de naam helaas vergeten - en boquerónes (sardientjes), eens kijken of dat ook geschikt is voor de BBQ!



De eerste keer hadden we de BBQ toch maar op de grond gezet maar dat is dus echt niet nodig!



Twee vijgenbomen geplant, er zit al 10 mini vijgjes aan, maar of die blijven zitten...



En een laatste hoogtepuntje, deze week voor het eerst 's avonds nog rond 10 uur gezwommen, decadent ha?

Geen opmerkingen: