maandag, maart 12, 2007

Stroom!

Mijn vorige blog was redelijk optimistisch over de stormvoorspelling maar aiai, wat is het hier tekeer gegaan woensdagavond. Het was minimaal windkracht 10 (Paul denkt zelfs 12), en het ging er ruig aan toe. Toen we woensdagavond na het eten thuiskwamen, was er dus geen stroom en het is hier aardedonker. Gelukkig hadden we al wat kaarsen staan, die snel aangestoken en de zaklamp gezocht.
Ik vond het eng, de wind beukte tegen het huis en de ramen en deuren klapperden in de sponning. Zit je dan met je kaarsjes aan, te hopen dat de wind gaat liggen. Gelukkig ligt onze slaapkamer aan de zuidzijde, en daar hoorde je de wind iets minder.
Het was erg koud en oncomfortabel in huis (electrische verwarming), geen warm water en je kunt niet erg veel zonder stroom, behalve schilderen dan.

Wonder boven wonder werd donderdag toch het fornuis geleverd, rond 12 uur ging de telefoon en zijn we de bezorgers gaan ophalen in Canillas bij de rotonde. Ze reden in zo'n klein vrachtautootje en hadden moeite om naar boven te rijden. Ik zag het al helemaal gebeuren dat halverwege de berg het fornuis uitgeladen zou worden en dat we het met een ezel boven moesten zien te krijgen :-) maar de chauffeur was een doorzetter en na een aantal aanlopen lukte het dan toch om boven te komen. Ik heb ze maar fooi gegeven voor de bewezen moed!

Vrijdag rond de middag kwam zoals afgesproken de gasman, met 2 flessen butagas. Maarja, er was nog steeds geen stroom en ik wil het fornuis in de keuken en de gasfles in de bijkeuken, maar er kon niet geboord worden. Dus probeerde de gasman me over te halen dat we de gasfles maar gewoon in de keuken moesten zetten.
Dat is nu typisch spaans, ze proberen er altijd makkelijk af te komen! Een aantal dingen kunnen we wel toleren, maar er zijn grenzen natuurlijk :-)
Bijvoorbeeld de electricien, we hebben bij de schuur buiten een lichtpunt, en er bleek geen schakelaar te zijn aangelegd. Dus vond hij dat we de lamp dan maar moesten aanzetten met de zekering, want die zit immers toch in de schuur? Nada dus, en inmiddels hebben ze nog een schakelaartje in bestelling (hoop ik) dat nog een keer geinstalleerd moet worden.
Ook was er een discussie tussen Antonio en de electricien wie nu verantwoordelijk is voor het nog installeren van de ventilator in het toilet. De ventilator staat duidelijk aangegeven op het electrische plan, maar hij is er natuurlijk niet. Nu moet Antonio zo'n ding bestellen en de electricien het aansluiten, maar het gat dat ze hebben gemaakt is veel te groot, dus de electricien heeft er geen zin in want dat kon wel eens moeilijk worden, en dan moet Antonio zorgen dat het weer dichtgeprutst wordt. Wanneer dat gaat gebeuren?
Enfin, de gasman ervan overtuigd dat het toch echt in de bijkeuken moest, dus hij voorgedaan hoe je de gasfles aansluit en ons geinstrueerd waar we het gat dan moesten boren als we weer stroom zouden hebben.
Dan schrijft hij vervolgens een rekening uit en moeten we 190 euro betalen, en dan hebben we een contract voor 5 jaar. Contract? Waarvoor? Hoezo veilig aansluiten door een erkende installateur?
De gasman is gestuurd door Antonio, dus het zal min of meer wel kloppen, maar ik baal wel van die 190 euro (166 euro eigenlijk, want we hebben nu ook 2 gasflessen) dus ik wil wel nog eens uitzoeken hoe die prijs tot stand is gekomen.

De hele dag waren we aan het hopen dat de stroom ineens weer zou functioneren, maar Paul had gezien dat er in de buurt van het transformatorhuisje een paar kabels los hingen, en er was geen activiteit waarneembaar in de omgeving.
Maar ik kon dus wel koken, maar we hadden geen boodschappen gedaan, dus onze eerste maaltijd thuis bestond uit eieren met bacon, ook erg lekker!
Het fornuis is geweldig, zwart, 90 centimer met 5 gaspitten en een grote oven!

Martha en James kwamen ook nog polshoogte nemen inzake de status van de stroom, en gingen teleurgesteld weer terug naar de ouders van James. De huizen boven op de heuvel hebben blijkbaar ook geen water omdat het daar uit het reservoir gepompt moet worden. Dus hebben wij eigenlijk geluk, maar dat kan ook verklaren waarom de waterdruk hier niet zo geweldig is.

Vrijdagavond nog even een internetcafe gezocht, en een paar berichtjes gestuurd waarom we niet bereikbaar waren. Vrijdagnacht werd ik rond 3 uur ineens wakker, omdat overal de lampen aangingen. Vreemd dat je blij bent met stroom eigenlijk :-)

Paul is zaterdag begonnen met de keuken te installeren, en het ziet er nu al heel mooi uit. Hij heeft muurtjes gemetseld tussen alle kastjes en het fornuis, en die moeten we nog stucen en dan later houten deurtjes maken. In tegenstelling tot alle ellende met de badkamer, verloopt de bouw van de keuken heel voorspoedig!
Ik heb nog wat geschilderd, en langzamerhand krijgen we weer wat comfort, en dat is wel lekker. Gewoon stromend water in de keuken, een wastafel zodat je gewoon je tanden kunt poetsen etc. etc.

Ook hebben we zaterdag wat plantjes aangeschaft, en heb ik nu op de vensterbank in de keuken geraniums staan, en potten met verse kruiden!

De kat die was aangelopen (ik noem hem Tommy) krijgt niets meer te eten, maar heeft toch besloten dat hij op ons terras woont, tot grote ergernis van Karel. Gisteravond heeft hij gevochten met een andere kat, dus hij begint nu door te krijgen dat dit zijn nieuwe territorium is. Ik ben benieuwd hoelang Tommy nog blijft!

Straks gaan we naar de notaris voor de hypotheekakte en de Escritura van het huis, dus zullen we niet al te veel kunnen doen, maar er is nog zoveel te doen, dat deze week weer snel om zal zijn!

p.s. : Omdat ik moet overschakelen op een nieuwe versie van Blogger, kan ik nu even geen foto's uploaden, maar dat doe ik later nog een keer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi patries en paul de storm waar jullie het over hadden was ook aan de costa blanca alleen zolas ik in het krantje HALLO van 14mrt dat het 11 jaar geleden was dat er zo`n zware storm had gewoed. nou groetjes en we kijken met plezier naar jullie vorderingen
Ria Cordes

Anoniem zei

oeps


Ik zag ook dat jullie AL achter de geraniums zijn gaan zitten.


hihi

groetjes ria