zaterdag, mei 26, 2007

bezoek aan Cordoba

Pap en Toos zijn dinsdag gearriveerd, en de reis (incl. de heuvel op!) is goed verlopen!
Op het Nederlandse journaal zagen we dat het noodweer was in Spanje, maar gelukkig hebben we daar hier niet veel van gemerkt, behalve de regen maandagnacht en een enkel buitje.

Woensdag zijn we uiteraard naar het strand gereden, een borreltje gedronken bij Casa Miguel en daarna zijn we langs de boulevard helemaal naar Caleta de Velez gelopen, wat een leuke wandeling is. Op de terugweg begonnen mijn benen wel te protesteren, maar die heb ik later gesust met koffie en taart bij Gemini's :-)

Donderdag hebben Paul en pap het idee uitgevoerd om via een pomp en 90 meter zwarte slang het zwembad te verwarmen, en het idee lijkt te werken want alleen door het circuleren van het water in de slang is het water dat eruit komt best wel op temperatuur. Omdat het nu regelmatig bewolkt is, werkt het natuurlijk nog niet optimaal. De slang hebben ze met ijzers op de aarden wal bevestigd, omdat de aarde ook nog warmte afgeeft.
Toos en ik hebben ons nuttig gemaakt door de computerkamer eens goed onder handen te nemen, en de boekenkasten een beetje netjes in te richten, dat was geen overbodige luxe want daar was ik nog niet aan toegekomen.
Ook zijn we bij de Hartleys een borreltje gaan drinken, en heb ik van Stephen een heleboel cd's gekregen om Spaans te leren, weliswaar van Engels naar Spaans dus, maar ik moet er echt iets aan gaan doen, want mijn Spaans lijkt steeds slechter te worden :-(

Vrijdag zijn we vroeg opgestaan en naar Cordoba vertrokken. Het is ongeveer 190 kilometer, dus een flinke rit! Rond 12 uur waren we er, en zijn we meteen naar de Mezquita gegaan, omdat deze sluit om 14:00u.
Ondanks dat we de Mezquita al een keer hadden gezien, blijft het mega indrukwekkend!
Het is wel aardig om te zien dat in het Alhambra (Granada, zie vorige blog) de moorse invloed intact is gebleven, en in de Mezquita heel veel moorse kenmerken zijn verborgen of verwijderd om plaats te maken voor christelijke decoraties.





Cordoba zelf is een leuke stadje, niet erg groot, en helemaal omringd door de oude fortmuren. Je hebt er grappige doorkijkjes in smalle steegjes, veel toeristenwinkeltjes waar met name leder en zilver (en de gebruikelijke troep) verkocht wordt.
Er is een synagoge, en dat is opmerkelijk want er zijn er nog maar 3 bewaard gebleven in Andalusie. Op het plein voor de synagoge staat het beeld van de joodse Moses Maimonides, en men zegt dat het aanraken van zijn voet je intelligent zou maken. Dat kon ik niet nalaten natuurlijk, maar ik merk er nog niks van :-))))







pap en Toos

Gisteren zijn Toos en ik gaan winkelen en boodschappen doen in Velez en Paul en pap hebben de fundering gemaakt voor het pad naar de voordeur. Paul heeft veel tips gekregen van pap (ik later ook ivm stuccen, dus deze week eens proberen, ik heb het blijkbaar wel erg ingewikkeld gedaan, vandaar dat tempo van een slak waarschijnlijk!)en ze hebben hard gewerkt! Paul was aan het grappen dat hij blij is dat pap zijn baas niet is, zijn tempo ligt een heel stuk hoger dan dat van ons :-)!

Vandaag gaan we naar Nerja en nog wat rondtoeren en dan zit over twee dagen het bezoek er alweer op. Toos merkte diverse keren op dat de tijd hier inderdaad sneller lijkt te gaan, dat idee hadden wij al langer. Nouja, we nemen natuurlijk ook overal uitgebreid de tijd voor, maar toch, de tijd vliegt!
We zijn hier nu al ruim 3 maanden, het warme weer zit eraan te komen (op dit moment is het rond de 25 graden, niet echt geweldig) en ik ben benieuwd hoe we dat gaan ervaren.
El tiempo lo dirá! (oftewel de tijd zal het leren)

5 opmerkingen:

marianne zei

Wederom geweldige foto's!! Prachtig.
Hier is het nu slecht, na een paar goede dagen, regent het weer en de temp. zakt dan ook meteen. Dus weer shirt met lange mouwen aan helaas.
Heerlijk al die verhalen kan me helemaal erin verplaatsen (omdat ik de plaatsen natuurlijk ken). Ik blijf jullie volgen!!

Groetjes
Marianne

Patries zei

Dank je wel Marianne voor je berichtjes, heel erg leuk!
Jullie kennen Andalusie natuurlijk ook erg goed, nog tips behalve de gebruikelijke 'highlights'?
We willen sowieso Ronda nog een keer doen, ook dat hebben we al gezien maar is de moeite waard om nog een keer te bekijken! Ook een tripje naar Tanger staat nog steeds op mijn verlanglijstje, dat doen we ook zeker nog een keer.
Nog plannen om een keer in de buurt te zijn :-)?

Veel groetjes!
Paul & Patries

Anoniem zei

Hallo Patricia en Paul,
Haal het adres maar weg.
We zijn hier weer druk aan het werk.
In het weekend zou het beter weer
worden.
Vele groeten,ook van Oma en Opa.
Toos en Hub.

Patries zei

Ok prima gelukt zo!
Groetjes terug aan opa en oma!
Paul en Patries

Anoniem zei

http://www.youtube.com/watch?v=eCnnaLepzlI
heeeeeeeee paul.. zin in shoarma(papa, mama etc.)?

gr. coffa fam